MSWord-document groeit als kool.
Maarten
2007-11-14 21:01:06 UTC
Ik gebruik Windows Vista en MS Office 2003.

Bij het maken van een rapportjes in MS Word van ca. 15 pagina's heb ik
structeel 2 problemen:

A / Opmaak, als ik een oud rapport pak en dat omwerk naar het nieuwe heb je
te maken met de oude opmaak. Na een tijd wordt dat een zootje. Ik begin dus
met een nieuw document, zonder specifieke opmaak en ga dus aan het eind de
opmaak doen. Gebruik je dan ergens een opsommingsteken of een vet kopje dan
ploft MS Word het hele document vol opsommingstekens of alle tekst is ineens
vet. Ongedaan-maken helpt dan wel maar het stoort enorm.

Begin je dan als laatste de opmaak aan te passen, dan flikt hij dat weer.
Wil je ergens een teksvakje met lettergroote 8, dan heb je zo hele document
in lettergroote 8, alle fotos' en tabs zijn dan meteen verschoven en meer van
die ellende. Het lay-out gevecht kost soms 30 % van de tijd van het gehele
rapport. De PC was er toch om mij te helpen en niet andersom. Uiteindelijk na
de hele lay out opnieuw te hebben gemaakt gaat MS Word vastlopen.

B / Plaatjes; er zitten meestal zo'n ca. 8 afbeeldingen in het document.
Meestal jpg-tjes, soms een tiff-je. Ik voer ze in via MS Office Picure
manager, worden ze automatisch verkleind. Uiteindelijk is het bestand dan 3
mb groot. Goed te verzenden via mail of om te zetten naar nog kleiner PDF-je.
Bij het opmaakprobleem onder ad A wordt de reactie van MSWord steeds trager,
na aangeven van een opsommingsteken blijft hij heel lang "nadenken", je ziet
dan zo'n blauw cirkeltje draaien en dan loopt of MS Word vast of hij redt het
net. In middels blijkt het bestand te zijn gegroeid naar 29 mb (!). Als ik
daar dan een pdf van maak is die maar 3 mb groot.

Wat kan ik doen om van deze ellende verlost te worden ?

Open Office downloaden en MS rommel er af gooien of heeft mijnheer Gates een
oplossing voor zijn probleem gemaakt ?

NB: op het kantoor waar ik vroeger werkte hadden we datzefde gedonder. De
ICT jongens zeiden dan altijd dat dat aan mijn documtenten lag, "waarom wil
jij toch ook altijd foto's in je rapporten ?". Overigens haddden we daar geen
Vista maar een soort XP-achtige kantooromgeving.
Mrtn
Jasper Visser
2007-11-15 16:21:02 UTC
voor het opmaken van je bestanden kun je het beste gebruik maken van
opmaakprofielen. Dit werk ongeveer zoals je op een website CSS gebruikt.

Van te voren bedenk ik altijd welke opmaakdingen ik nodig heb. Kop, subkop,
onderschrift, opsomming, NB, dat soort dingen. Hiervan maak ik een
opmaakprofiel welke ik in de rest van het document gebruik. Zorg ervoor dat
je zoveel mogelijk van deze profielen kunt hergebruiken.

Je kan deze profielen aanmaken via shift-f1 (of Opmaak->Opmaakprofielen en
opmaak). Hier staan de standaard kopjes (kop 1, kop2 enz) alvast in, welke je
kan aanpassen door er op dubbel te klikken.

Op deze manier wordt je document een stuk beheersbaarder. Een wijziging
doorvoeren in bijvoorbeeld je subkopjes doe je nu in enkele muisklikken,
zonder dat je het hele document doorgaat.

Wat die plaatjes betreft: zorg ervoor dat de plaates alvast op het goede
formaat zijn. Dit scheelt een hoop gezeur tussendoor en je weet zeker dat als
je maar 8 plaatjes van 30 kb importeerd, dat je bestand nooit 30 mb gaat
worden.

Groet en succees
Mrtn
Maarten
2007-11-15 21:17:04 UTC
OK, ik ben mij niet bewust dat ik op een website CSS gebruik, wat is dat ?
De proc die je beschrijft voor het beginnen met een rapportje heb ik ook
vaak uitgeprobeert, eerst alle opmaak verwijderen en dan 3 of 4 opmaakjes
aangeven, maar is helaas geen garantie dat geen "groeidocument" ontstaat.
Trouwens van elke inspringing maakt hij dan weer een nieuwe opmaak.

De plaatjes eerst verkleinen zal ik eens uitproberen en autmatisch bijwerken
uitvinken, bedankt.
--
Mrtn
Mrtn
Dave
2007-11-17 12:10:00 UTC
Maarten,

Jammer genoeg slaat Jasper de plank op beide fronten mis. :-)

In je opmaakprofielen/stijlen heb je expres of per ongeluk (maar in ieder
geval ongewenst) de optie "Automatisch bijwerken" aangevinkt. Deze optie
zorgt er voor dat elke wijziging (inspringen, vetdruk, lettergrootte, enz.),
die je in een alinea met dat profiel maakt, automatisch wordt bijgewerkt in
alle andere alinea met dezelfde stijl/profiel. Dit is alleen handig bij het
maken of veranderen van stijlen en moet eigenlijk op elk ander moment niet
aangevinkt staan. In zoverre hebben de IC jongens dus gelijk: ook dit ligt
aan jouw document. :-) Zorg dat dit niet alleen in je doc aangepast wordt,
maar ook in je sjablonen (inclusief Normal.dot - de basis van Leeg document).
Als je dit aanpast ben je van het grootste deel van je "gedonder" af. Dit
deel van je probleem is dus niet aan Mhr. Gates toe te schrijven. Ook komt
dit probleem bijna eens per week terug op dit forum, dus een zoektochtje had
je het antwoord ook opgeleverd.

Bestandsgrootte:
Het is evt. mogelijk dat je bij Extra / Opties / Opslaan de optie
"Snelopslaan" aangevinkt hebt staan. Vroeger werd dit bij een standaard
installatie AANgevinkt geïnstalleerd - ik meen sinds Word 2003 niet meer,
maar dat weet ik niet zeker. Deze optie zorgt inderdaad voor sneller opslaan,
maar ook voor grotere bestanden. Intussen zijn onze Harde Schijven zo snel
geworden (de optie grijpt terug naar het stenen tijdperk van Word98), dat
deze optie amper nog interessant is. Hij moet dus UITgevinkt staan.

Soms wil het af en toe kiezen voor opslaan als... en dan gewoon dezelfde
bestandsnaam ook zorgen voor een verkleining van het bestand. Dit was vroeger
met name het geval omdat dan de optie Snel opslaan aan stond en Opslaan
als... de groote van het bestand weer terugbracht naar normaal. Maar ook met
die instelling uit, wil het wel eens helpen.

Afbeeldingen en Bestandsgrootte:
8 Afbeeldingen (vooral bij foto's en screenshots) in 15 blz. zorgt vaak voor
grote bestanden. Hier mag je dhr. Gates WEL een bedankbriefje voor schrijven
:-) De resolutie van het te importeren fotobestand verkleinen is een goede
optie, want voor geen enkele printer heb je voor een foto van hooguit 8x10cm
in Word een resolutie van 5 Megapixels nodig! Ik stel het volgende voor:
1) Snij de foto inderdaad in een ander programma bij en sla deze op.
2) Download van WinXP PowerToys de handige add-in "Resize Pictures" (Google
effe). Dit voegt een optie toe aan de Verkenner rechtermuisklik om afbeelding
bestanden (hoofdzakelijk JPG en BMP) drastisch te kunnen verkleinen. Speel er
eerst wat mee om te zien wat hij doet en hoe hij werkt.
3) Gebruik in Word ALTIJD Invoegen / Afbeelding / Uit Bestand om foto's e.d.
in te voegen. NOOIT kopieren en plakken. Daar is kopieren en plakken niet
voor bedoeld.
4) Nadat alle afbeeldingen zijn ingevoegd, klik je op een afbeelding en kies
je in de werkbalk Afbeeldingen voor de knop Afbeeldingen Comprimeren. Kies de
optie alle Afbeeldingen en kies voor scherm of afdruk en je zult versteld
staan hoeveel kleiner je doc na het opslaan is geworden; zeker als je kunt
kiezen voor "scherm" (omdat je rapporten alleen op scherm worden gezien en
niet worden afgedrukt), maar meestal ook bij het kiezen voor "afdruk". Dit
grootteverschil wordt ook doorgevoerd bij een PDF afdruk.

Gelukt?

David
Mrtn
Maarten
2007-11-18 18:58:00 UTC
Hey Dave,

Je geeft me een aantal goede tips, waarvoor dank. Ik ga daar van de week
even voor zitten (na bespreken van het concept ga ik alle opmaak verwijderen
en begin ik even opnieuw met de 'def' versie van dit rapport en ga de foto's
opnieuw invoegen na gebruik van de tooltjes die je aangeeft).

Meestal zoek ik naar het onderwerp op een paar sites en google maar ik had
het dit keer niet snel genoeg gevonden.

grt,
Mrtn
Mrtn
Maarten
2007-11-18 21:54:02 UTC
Wenu, ik heb in een Test kopie van het rapport ALLE opmaak gewist en
automatisch bijwerken uitgevinkt. Snel opslaan staat ook uit.
1 Daarna het document opnieuw opgemaakt met een kop3, kop2 kop 1, standaard,
inspringen in 3 variaties, een hyperlink en een voettekst.
- resultaat: document nog steeds 29 mb groot.

2 opslaan als truc: resultaat ook 29 mb groot.

3 alle plaatjes knippen en plakken in een nieuw blanco Word doc.
Resultaat: nieuwe Word doc met uitsluitend plaatjes is 2 mb groot. Het test
document met nieuwe opmaak zonder plaatjes is 27 mb groot.

Kennelijk is er met de opmaak iets nog niet helemaal zoals het zijn moet.

Ik ga nu eerst m'n normal.dot aanpassen en probeer dan het hele rapport te
kopieren en te plakken (plakken speciaal, unicode, dus zonder opmaak) in een
nieuw doc op basi van de nieuwe normal.dot.
Wordt hopelijk vervolgd.

Mrtn
Mrtn
Dave
2007-11-19 08:04:03 UTC
Maarten,

Vreemd. Mijn enige commentaar op hetgeen je tot zover gedaan hebt, is de
regel "3 alle plaatjes knippen en plakken in een nieuw blanco Word doc." Dat
is specifiek iets wat ik had aangegeven dat niet is toegestaan. "Plaatjes"
(foto's, clipart, e.d.) dienen via Invoegen / Afbeelding / Uit bestand in
Word geplaatst te worden, NIET d.m.v. knippen/kopieren en plakken. Hoewel dit
voor een groot deel te maken heeft met bestandsgrootte en dit niet van grote
invloed schijnt te zijn op je probleem (slechts 2 MB) is het TOCH een
verkeerde procedure. M.a.w.: niet doen!

David
Mrtn
Maarten
2007-11-22 07:37:01 UTC
Ok, ik zal komend weekend dezeflde proc doen maar dan de plaatjes "vers"uit
hun map op de voorgeschreven wijze naar een nieuw doc overbrengen.

Gisteren begon een ander concept dat bijgewerkt moest worden ook kuren te
krijgen, ondanks dat daar 'automatisch bijwerken' al was uitgevinkt.
--
Mrtn
Mrtn
Maarten
2007-12-18 15:44:02 UTC
Inmiddesl de volgende truc toegepast: het "groeidocument" geopend in
OpenOffice 2.3 (is dat vloeken in de kerk ?). bewerkt en opgelagen als *.doc.

Het "groeidocument had daarna weer zijn normale grootte van ca 3 mb.
--
Mrtn